2016

Wereldgezondheidsdag: versla diabetes type 2 met de juiste voeding

07 april 2016

Ruim 50% van de Nederlanders van 20 jaar en ouder heeft overgewicht. Meer dan 2 van de 5 nieuwe gevallen van diabetes mellitus type 2 zijn te wijten aan overgewicht. Gelukkig is in veel gevallen diabetes te voorkomen door juiste voeding. Onze diëtisten zijn gespecialiseerd in het voorkomen van overgewicht en daarmee gespecialiseerd zijn in het geven van voedingsadvies bij o.a. diabetes mellitus type 2.

1) Beperk inname van koolhydraten

Mariëlle Strijbos: "Mijn belangrijkste advies bij overgewicht: probeer af te vallen. 5 Tot 10 procent gewichtsverlies levert al gezondheidswinst op. De nieuwe schijf van vijf adviseert goed te letten op de samenstelling van de voeding. Belangrijk is om koolhydraten te beperken, vooral de zogenaamde geraffineerde suikers. Deze komen vooral voor in frisdranken, snoep, koekjes en gebak. Daarnaast zit geraffineerde suiker ook in bijvoorbeeld kant en klare sauzen, ontbijtgranen en vruchtensappen. Minderen dus." 


2) Minder calorieën

Ramona Henckens: "Bij afvallen gaat het uiteindelijk om de totale energiebalans die in orde moet zijn. Hoeveel energie je nodig hebt, is afhankelijk van o.a. je leeftijd, geslacht en hoeveel je beweegt. Er zijn 2 belangrijke aandachtspunten voor de voeding als je wilt afvallen.
1.    Probeer gezondere keuzes te maken, hiermee bespaar je vaak in calorieën. Denk aan vaker kiezen voor halfvolle of magere producten in plaats alleen maar volle producten te gebruiken.
2.    Probeer minder te eten als je nu te grote porties eet en drinkt. De schijf van vijf geeft tips over de hoeveelheid voeding die een volwassene nodig heeft."


3) Beweeg voldoende en beperk alcohol

Cynthia Meesters: "Naast gezonde voeding in de juiste hoeveelheden is ook de totale leefstijl belangrijk. Een onderdeel hiervan is voldoende beweging. Het is aan te raden om minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen (denk aan stevig doorlopen, fietsen en tuinieren). Ook verstandig: 3x per week sporten, bijvoorbeeld zwemmen of hardlopen. Naast beweging helpt minder alcoholgebruik. Het drinken van alcoholische dranken levert vaak ongemerkt extra calorieën op. Het advies luidt: drink geen alcohol of niet meer dan 1 glas per dag."

 

Nieuwsoverzicht

januari 2016februari 2016maart 2016april 2016mei 2016juni 2016juli 2016augustus 2016september 2016oktober 2016november 2016december 2016
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook