2016

Peer-supporter biedt steun aan arts na calamiteit

24 oktober 2016

Niet alleen bij een patiënt, maar ook bij de zorgverlener heeft een (bijna) incident of calamiteit in de zorg grote impact. Bij de zorgverlener wordt die impact echter vaak niet (h)erkend en er is geen structurele ondersteuning. Het HagaZiekenhuis wil daar anders mee omgaan en heeft daarom sinds kort peer-supporters.

Gynaecoloog Pauline Ottervanger introduceerde peer-supporters in het HagaZiekenhuis

Peer-support staat voor collegiale ondersteuning. In Amerika bestaat het begrip peer-supporter al vele jaren, met name in de gezondheidszorg. Het accent ligt op gelijkwaardigheid. De peer-supporters in het HagaZiekenhuis zijn medisch specialisten. Zij bieden emotionele en persoonlijke begeleiding aan collega-artsen die betrokken zijn bij een calamiteit of die met het Tuchtcollege te maken krijgen vanwege een klacht. De peer-supporters, nu veertig in het Haga, zijn gekozen door collega's uit de eigen vakgroepen.

Initiatief

Gynaecoloog Pauline Ottervanger is een van de initiatiefnemers van de introductie van peer-supporters in het HagaZiekenhuis. De Raad van Bestuur juicht het initiatief van harte toe. "Ik heb zelf -alweer zeventien jaar geleden- vanwege een calamiteit met een tuchtzaak te maken gekregen. Een heftige periode dat emotioneel heel veel met mij deed. Op dat moment had ik behoefte aan steun en begeleiding, maar dat was destijds niet gebruikelijk. Ik moest alleen naar het Tuchtcollege. Een gevoel van schaamte overheerst en het knaagt aan je zelfvertrouwen." Iedere specialist kan te maken krijgen met een incident of calamiteit. Pauline presenteerde haar verhaal vorig jaar in het ziekenhuis aan collega-specialisten. Zij kreeg veel lof en bijval voor haar openheid en aangrijpende verhaal.

Vertrouwelijk

"Als je als zorgverlener een incident of calamiteit meemaakt of je moet bij het Tuchtcollege verschijnen dan wil je het liefst dat er iemand is die je onvoorwaardelijk steunt, ook op praktisch gebied", vertelt Pauline, "zo ontstond het idee om in het HagaZiekenhuis 'peer-supporters' aan te stellen. De peer-supporter heeft vooral een luisterend oor. De eerste vraag aan de arts die met een calamiteit of tuchtzaak te maken heeft, zal zijn; 'hoe gaat het met je?' en vervolgens 'wil je erover praten?'. Wat je vooral niet wilt horen is 'het valt wel mee' of 'dat was stom, je moet je wel waardeloos voelen'. Een gesprek is altijd vertrouwelijk en er worden geen aantekeningen van gemaakt. Het is uiteindelijk aan de betrokken arts om de aangeboden begeleiding te accepteren of niet."

Training

De peer-supporters hebben training gevolgd in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Er wordt geoefend met voorbeelden uit de praktijk. Pauline: "Het UMCG heeft er sinds een paar jaar ervaring mee, maar dan alleen bij calamiteiten. Wij zijn als ziekenhuis gelijk voortvarend te werk gegaan en hebben ook ernstige klachten en tuchtzaken erbij betrokken. We vinden het belangrijk om dit goed in de organisatie in te bedden. Want een goede begeleiding is onmisbaar en uiteindelijk worden de artsen er alleen maar beter van."

 

Nieuwsoverzicht

januari 2016februari 2016maart 2016april 2016mei 2016juni 2016juli 2016augustus 2016september 2016oktober 2016november 2016december 2016
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook